Zoox odhalil sebe-ovládací taxík

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp
Studentské zpravodajství Presloviny.cz založeno pod Smíchovskou střední průmyslovou školou a vedenou jejímy studenty, absolventy a učiteli.

Zoox, firma zabývající se tvorbou autonomního vozidla, která od roku 2020 patří pod Amazon konečně ukázala prototyp svého nového modelu, jenž zatím nenese žádné jméno.

Společnost Zoox vznikla roku 2014 za účelem přinést do světa svůj vlastní robotický vůz, který bude pro uživatele pohodlnější a bezpečnější cestu z bodu A do do bodu B, také je zde velká snaha o šetrnost k životnímu prostředí. V červnu roku 2020 společnost odkoupil Amazon za 1,3 miliard dolarů (27,7 bilionů českých korun). V pondělí 14.12 představili svůj nový samořídící taxík, a zatím to vypadá, že se stane prvním vozidlem svého druhu. 

Tento vůz připomíná svým netradičním vzhledem jakýsi kočár, v němž se nachází 2 sedadla umístěna naproti sobě, na kterých je prostor pro 2 pasažéry. Mezi sedadly jsou také umístěny držáky na pití a každé sedadlo má před sebou dotykovou obrazovku, kde se dá ovládat klimatizace, můžete si skrze monitor pustit hudbu, nebo se podívat, jak daleko se nacházíte od cíle. Jelikož se jedná o plně autonomní automobil, tak se zde nenachází volant. Čím se ale tento model hlavně liší od ostatních je to, že díky jeho souměrnému designu je schopný jezdit na obě strany. Zároveň pro pohodlnější a jednodušší mobilitu se dá otáčet všemi čtyřmi koly. Díky tomu bude lehčí se dostat z problémových situací, kde by běžné auto mělo potíže. 

Pro orientaci v provozu je vybaven 14 kamerami (přední, zadní a 3 na každém rohu). Dále osmi lidary a deseti radary. Díky své 360stupňovému rozhledu se zvládne orientovat ze všech stran adekvátně. Dokonce se bude za pomoci svých radarů s dohledem 150 metrů moci připravit na případné potíže, konající se za rohem. Tento systém by měl být schopen se vyhnout jakékoli kolizi, v případě, že se tak nestane, jsou v kabině umístěny zvláštní airbagy, které všechny cestující obalí, čímž by je měly ochránit před vážnější újmou. 

O pohon se starají baterie o kapacitě 133 kWh, což je o trochu větší než u nejvýkonnějších modelů Tesly, které se pohybují okolo 100 kWh. Měl by údajně vydržet nabitý po 16 hodin využívání. Ačkoli se v tomto průmyslu staví na nějakých základech, zakladatelé Zoox na to šli v podstatě od nuly, kdyby měli stavět na základu běžných aut, nedocílili by všech schopností, jež by měl jejich vůz mít, jako například obousměrnost, nebo celková transformace interiéru do stylu kočáru.  

Zatím se model testoval amerických městech, mezi ně patří San Francisco, nebo Las Vegas. Hlavním cílem tohoto autonomního taxíku je pohodlí a bezpečí cestujícího, jak říká spoluzakladatel startupu Zoox Jesse Levinson „Vytvořeno pro cestující, ne pro řidiče“.

Jáchym Fojtík

Přihlašte se k odběru novinek

Přihlašte se k odběru novinek