V čem je jiná podzimní distanční výuka na Smíchovské SPŠ?

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp
Studentské zpravodajství Presloviny.cz založeno pod Smíchovskou střední průmyslovou školou a vedenou jejímy studenty, absolventy a učiteli.

Smíchovská SPŠ je oproti jaru na distanční výuku daleko lépe připravená. Byl stanoven jednotný systém a osvědčuje se využívání grafických tabletů.

Na jaře se výuka ve školách z formy prezenční transformovala do formy distanční. Všichni doufali, že na podzim nic takového již nepřijde, ale na druhé straně se mnohé školy na tuto
možnost připravovaly. Nejinak tomu bylo na Smíchovské SPŠ.

„Zpětnou vazbou pro mě byly tradiční zářijové ankety mezi učiteli a studenty, ve kterých jsem se jich tentokrát také ptal na online výuku. Kromě toho, že se navzájem ohodnotili, tak mi také poskytli další důležité informace,“ vysvětluje Radko Sáblík, ředitel Smíchovské SPŠ,

„Na co si všichni oprávněně stěžovali, byla absence jednotného systému, který by všichni používali. Na jaře jsem ho nestanovil záměrně, protože již před uzavřením škol učitelé a studenti komunikovali na různých platformách, využívali i sociální sítě, a já jim nechtěl komplikovat život. Ukázalo se, že toto mé rozhodnutí bylo chybné. Proto jsme přistoupili ke změně,“ dodává.

Na Smíchovské SPŠ jsou nyní využívány propojené systémy Moodle a MS Teams. Tyto systémy nahrazují současnou Virtuální školu, na které budou ve školním roce 2020/2021 probíhat již jen Studentské a Maturitní projekty, neboť systémy neumožňují rychlou aplikaci již vytvořeného, úspěšného a zažitého systému pro vytváření a hodnocení projektů. Data budou zásadně ukládána do systému Moodle a  zálohována na serveru školy.

„Služba MS Teams je pro nás sice zdarma, ale za zálohování dat by chtěla společnost Microsoft asi půl milionu korun za rok. Proto ta kombinace Moodle a MS Teams,“ vysvětluje Radko Sáblík. 

Vyučuje se podle rozvrhu, nicméně ten je redukován. Jak je na Smíchovské SPŠ tradiční, i na podzim mají učitelé značnou volnost, jak takovou redukci provést. Platí jen základní doporučení ředitele. Ta říkají, že videokonference by měly trvat přibližně 30 minut, předměty, které mají za sebou dvě hodiny, mají mít videokonferenci jen v první hodině a druhá má sloužit k samostudiu či vypracování úkolů či projektů. Ve vícero hodinami dotovaném českém jazyce či matematice lze videokonference dělat po skupinách, i o tom si rozhodne příslušný vyučující. Podstatné je, že veškeré úkoly jsou tentokráte soustředěné na jediném místě.

„Jasně jsem všem sdělil, že pokud není úkol pro studenty zapsán v MS Teams, tak pro ně není závazný, nemusí ho vypracovávat,“ vysvětluje ředitel SPŠ a dodává, „Mám ohlasy od učitelů a studentů a ty jsou veskrze kladné. Všem jednotný systém vyhovuje a  dobře se v něm orientují.“

„Chci poděkovat za ochotu, trpělivost a servis, který pro výuku připravilo IT oddělení. Vůbec jsem nečekala, že se mi může podařit první hodiny v novém systému zdárně odučit. Ale bez jediného problému jsem zavěsila studijní materiály, prošla konferencemi i s nasdílením obrazovky a připojením tabletu, stáhla jsem prezenčky. Prostě bomba,“ říká s očividným nadšením učitelka matematiky Tamara Mainzerová,

Existují i jisté výjimky, například mnozí učitelé matematiky používají program Techambition,
studenti oboru Kybernetická bezpečnost pak pracují v systému, který vyvinuli jejich učitelé
David Sýkora a Nathan Němec, a ve kterém mohou prakticky řešit hackerské útoky. Navíc
se osvědčuje i využívání grafických tabletů v  hodinách matematiky.

„Opět chci moc poděkovat IT oddělení, ten grafický tablet je bomba! Například pro zpestření jsem na plátno dovolila zasahovat i třídě, bylo to úžasné. Žádné hotové sebepečlivěji připravené studijní materiály nenahradí to, když slyší i vidí proces tvoření před sebou,“ říká rozhodně Tamara Mainzerová.

„Když jsem poprvé použila grafický tablet, byla jsem nadšená. Hodně mně to usnadnilo práci při distančním studiu, kdy počítám příklady. Ráda bych poděkovala IT oddělení za tuto možnost a hlavně panu Jakubu Karafiátovi. Vše mně vysvětlil a ukázal, takže již první hodina výuky s tabletem proběhla bez problémů,“ připojuje se i  učitelka matematiky Alena Rybáková. 

Redakce

Přihlašte se k odběru novinek

Přihlašte se k odběru novinek