Chci aby každý zákazník odcházel spokojený…

Jaroslav Kotápiš vystudoval výpočetní techniku na SSPŠ (2004-2008). V Alze pracuje od roku 2008, ředitelem marketingu se stal v únoru 2019.

►CZC.cz svou předvánoční kampaň namířilo proti vám, dalo by se říct, že si chtěli udělat reklamu na vás. Nabízelo totiž postavičce Alzáka Vánoční smír. Alza na to nijak nereagovala, přemýšleli jste, zda budete nějak odpovídat?

My v Alze ctíme takové pravidlo, že orel mouchu nevidí, Když se na to dívám z čistě profesního hlediska tak to byla povedená věc, protože oni se určitě zviditelnili, na druhou stranu my jsme určitě neměli důvod na to reagovat a co bylo lepší, že mi spoustu lidí psalo že jsme udělali skvělou věc s tou kampaní s CZC, a to jsme na tom nemuseli utratit ani korunu. Když budete řešit konkurenci hodně, tak to vede k takovému tomu porovnáváme se pořád s nimi, co dělají líp co nedělají líp a zapomínáme na takový ten core což je fokus na toho zákazníka na to, že naším primárním cílem je uspokojit toho člověka dobře mu to dodat, kvalitní služby k tomu.

►Takže by se dalo říct, že na vás udělali takovou reklamu?

Já si myslím že to očekávali, ono v CZC i Mallu je plno bývalých lidí z Alzy a je to s tím i spojený. Celkově se mi ten nápad líbil byl neotřelý a mělo to koule na to udělat něco co nikdo ještě neudělal to jako klobouk dolů, ale z takového Alzáckého pohledu se nic nestalo.

►Jak je to s tím vaším Black Friday? Falešné slevy nebo jsou na to lidi už alergičtí, jelikož ví že obchodníci často slevy „nafukují“?

Mohl bych to vysvětlit, jak se vypočítává ta původní cena my to máme uvedený i v obchodních podmínkách je to v podstatě z historicky nejvyšší ceny která se prodávala. Souhlas, že u produktů, který máme dlouhodobě v nabídce může být tahle původní cena míň relevantní, ale vždycky se to vypočítává z téhle ceny a zároveň do té slevy musí jít produkt který je zlevněn alespoň o nějakých 5-10 % Snažíme se to držet čistý pro toho zákazníka. Jak říkám, výpočet to uvádění té původní ceny může být diskutabilní, my to samozřejmě řešíme i v rámci vedení firmy, jaká je ta správná míra. Jsou to poslední dva dny, měsíc, poslední tři měsíce. Zároveň co se týká Black Fridaye tak lidé na to nejsou alergičtí, každý rok se nám je daří dělat lepší a lepší v tom smyslu že vyprodáváme větší počet produktů který tam dáváme. V loňském roce jsme na tom udělali obrat přes 2 miliardy a z toho jedna miliarda byla aditivní tzn jednu miliardu jsme díky Black Friday přinesli, aniž bychom museli hnout prstem. Takže u zákazníků je to stále oblíbenější a Češi jsou prostě slevový národ.

►Alza s Lidlem patří bezesporu mezi firmy, které se v rámci televizních reklam dostaly do povědomí snad každého Čecha vlastnícího televizi, jste jedničkami nejen v prodeji elektra ale i v jeho propagaci, máte v plánu v této „agresivní“ (chcete-li aktivní) kampani pokračovat i nadále, i když vás již takřka celý národ zná?

Každý nás sice zná, ale každý den se přesvědčujeme, jak lidé rychle zapomínají, nejen jako v Čechách ale to je obecná věc a nemyslím jen že když nespustíme televizní reklamu tak na nás lidé zapomenou, ale i historicky. Spousta věcí, který se zde stali špatně se zde ty chyby opakují po 10, 20 letech. A to samé by se stalo v tom obchodě. Obzvlášť v tom vysoce konkurenčním prostředí, který je tady v Čechách, tady máme nějakých 40 nebo 50 tisící e-shopů, a to místo který my bychom uvolnili, kdybychom zvolnili naší reklamu tak za nedlouho tou intenzitou nahradí někdo jiný. Takže určitě tu intenzivní reklamu budeme dělat dále nejen v TV, protože je důležitý aby nás ty lidi měli neustále v hlavě.

►Takže máte v plánu rozšíření i do dalších zemí?

Ano my jsme udělali už nějaký pokus v roce 2013/14 jsme zpustili doménu alzashop.com, tam jsme si zkusili kde lidé nakupují nejvíce a my jsme jim to potom z Čech doručili a potom jsme otevřeli pobočky v zahraničí jednu ve Vídni a druhou v Maďarsku.

►Máte nějaké konkrétní plány na nejbližší expanzi do dalších zemí?

Určitě ano, aktuálně máme pobočky v Česku, Slovensku, Maďarsku a jednu v Rakousku. Chtěli bychom to rozjet v Rakousku a Německu což je pro nás zajímavý challenge, dále je pro nás velmi zajímavý trh v Polsku a Rumunsku.

►Co je podle tebe nejúspěšnější síť, na které by se dala dělat reklama, jestli TV nebo sociální sítě, či jiná média?

Tady v Praze žijeme v takový bublině, málo kdo kouká na televizi, spousta lidí je online, sleduje YouTube videa a tak podobně, to je tak jeden milion lidí, ale těch zbylých 9 milionů lidí to má pořád obráceně, kteří tu televizi pořád sledují. Ta televize má další výhodu, že tu reklamu nejde skrýt přes nějaké programy, jedině že bychom koukali zpětně což tolik lidí také nedělá. Pro nás se samozřejmě strašně důležitý to mít diverzifikovaný do více kanálů.

►Alza v roce 2018 otevírala takzvané prodejny budoucnosti, které jsou plně automatizované, bez prodavačů a běží 24/7. Jak by vypadala Tvoje prodejna budoucnosti? Byli by v ní nějací lidé nebo by tam jezdily roboti?

Moje prodejna budoucnosti i tím jaký jsme povahově by byla s lidmi, ale zároveň jenom s tak kvalitníma, aby ten zákazník odcházel jen s tím perfektním pocitem. Vlastně ta prodejna budoucnosti eliminuje takový ten lidský faktor, protože já ať jdu do jakýkoliv prodejny, tak já neodcházím se 100% uspokojení že o mě mají zájem, a to ta prodejna nenastavuje žádný velký očekávání. Tam je to jasně daný, já přijdu vyzvednu zboží, když budu chtít můžu se s někým pobavit přes voice a tím to hasne. To na tom ty lidi mají strašně rádi, po práci se nechceš bavit s nepříjemnými lidmi. A to, pokud by se mi podařilo eliminovat u těch lidí, tak bych určitě chtěl prodejnu s lidmi, ale tenhle model prodejny budoucnosti on je vlastně chytrý v tom že nastavuje jednoduchý očekávání a perfektně ho plní.

►Alzák. Kapitola sama pro sebe. Děti ho milují, dospělí z něj možná mají deprese. Neleze vám už na nervy?

Alzák v televizi začal běžet zhruba v době kdy jsem nastoupil do Alzy. Mě neleze na nervy Alzák, ale spousta známých ne zrovna těch pracovních a mluví o Alzákovi „jo to je ten skřet, zelenej zm*d atd.“ a tohle mě štvalo než jako Alzák samotný. Já ho mám rád je to náš takový nezbeda a baví nás. Dá se sním dělat spousta blbostí, on je tak univerzální a formovatelný ve všech rolích, že je radost s takovou postavičkou v reklamách pracovat. Důležitý je, aby o nás lidi věděli a ten Alzák nám dává velmi charakteristickou věc a neuvěřitelnou výhodu, kterou nikdo nemá v česku ani ve světě. CZC ve své reklamě dávalo jen Alzákovu ruku a ty lidi si to spojili s tou Alzou, to je ta věc, co dělá ten brand a v tomhle máme světelný náskok před ostatníma.

►Jaká kampaň se Ti osobně líbila nejvíce?

Nejikoničtější kampaň historicky v Alze je sto tabletů týdně, kterou si lidi do dneška pozpěvují, nemyslím si, že je to nutně tím, že to bylo zrovna sto tabletů týdně, ale v podstatě to byla jako asi první takováhle zpěvná kampaň. Tzn jakákoliv zpěvná kampaň ať to byl teď výprodej tak mě se líbí a funguje i u lidí, protože já pak jedu metrem a najednou si tam děcko začne zpívat o výprodeji. Přítelkyně je učitelka říká „normálně si začali rapovat výprodej, výprodej“ ve třídě, a to nevědí že já jsem z Alzy. V tomhle ohledu si myslím že tyhle chytlaví kampaně jsou zajímavý i co se čísel týče.

►V listopadu to bude 11 let, co jsi v Alze. Jaké máš cíle do dalších let?

My jsme teď dva roky dělali ředitele v zástupu a teď měsíc zpátky jsme to dostali oficiálně s Honzou Sadílkem, že jsme ti skuteční ředitelé a mě v podstatě trvalo z předchozí pozice se posunout 4 roky. Pokud přemýšlím o Alze, že bych se chtěl posunout dál což je v podstatě představenstvo tak to bude trvat určitě dvojnásobek. Pokud v rámci Alzy tak jednoznačně představenstvo, tam ambice bokem nemám, pokud bych to měl brát s ohledem i na svoje osobní cíle, tak je možný že bych tu pozici opustil v rámci Alzy a věnoval se nějakým projektům, ale zároveň měl mnohem víc volného času. Alza je strašně super v tom že umožňuje volnou flexibilitu, jednak umožňuje lidem růst, umožňuje se jim vzdělávat se a zároveň je tam několik lidí kteří jsou velmi schopní, dělají dva dny v týdnu, řídí si nějaký projekty a jsou schopni to perfektně skloubit s osobním životem a ten život si užít. Tzn, pokud by to měl být čistě kariérní cíl tak je to představenstvo a pokud by to měl být osobní cíl tak by to byl asi takovýhle přechod. Ale samozřejmě nemůžu ani vyloučit že v Alze skončím a přesunu se někam jinam, protože zase v jiný firmě je strašná výzva že bych si vyzkoušel něco jiného a nastartoval tam něco od znova, takže ani to nemůžu vyloučit, ale tím, jak jsem už říkal že jsem takový srdcař, tak já si nedokážu představit kam bych odcházel.

►Když si po střední škole vybíral práci, uvažoval si o zahraničí?

Uvažoval jsem o zahraničí, dokonce jsem posílal CV do IBM, měla to být nějaká placená stáž v Anglii, ale nedomluvili jsme se. Neměl jsem tak dobrý skill, nebyl jsem tak dobrý v angličtině ani jsem nebyl tak technicky zdatný, aby mě vzali. To pro mě byl jeden z impulzů že na sobě musím začít úplně jinak makat, a hlavně že musím hledat něco. Protože já, kdybych dělal do IT a zároveň to měl dělat ještě někde jinde, kde bych byl nějaký technický support, který se s nikým přes den moc nebaví, tak by mě to asi tak nebavilo. Lákadlo té práce v zahraničí je pro mě rok od roku menší a menší.

►Na závěr rychlý kvíz: iPhone/Samsung Windows/Linux Facebook/Instagram

iPhone, Windows, Facebook

Přihlašte se k odběru novinek

Přihlašte se k odběru novinek