PROČ SE VYPLATÍ CHODIT DO DIVADEL

Lukáš Kavalír

skola

07.11.2018

Klub mladých diváků přivádí spoustu studentů do divadel. Jak to funguje? Jaká představení bývají nejúspěšnější? Neubývá mladých diváků? Na mé otázky odpovídá vedoucí Klubu mladých diváků Barbora Mitošinková.

  

Co je Klub mladého diváka a jak funguje?  

Klub mladých diváků, zkratkou KMD, je volnočasová aktivita s mnohaletou tradicí, letos už probíhá 53. ročník. KMD je otevřený žákům základních škol, respektive gymnázií, od 8. třídy a středoškolákům. Dá se říci, že zajišťujeme specifický druh abonmá. Žáci se prostřednictvím svého pedagoga mohou přihlásit do Klubu mladých diváků, který jim pak garantuje vstupenky, žákům základních škol 4 za školní rok, středoškolákům pak na stejné období 6. Snažíme se, aby byl kvalitní výběr, určitou kvalitu titulů také garantujeme, spolupracujme s téměř všemi pražskými scénami. Unikátní specifikum je, že pro základní školy zařizujeme odpolední představení, což je veliká vzácnost. Divadla jsou v naprosté většině zvyklá hrát ve večerních hodinách, tzn. od 19:00, 19:30, některé scény od 20:00. My nabízíme vstupenky do pražských divadel. Ale i spousta mimopražských škol k nám dojíždí, takže pro ně by večerní hodiny byly logisticky těžko zvládnutelné, nebo i z jiných důvodů preferují odpolední představení.  

Kolik stojí roční členství?  

Členský příspěvek pro žáky základních škol stojí 430 Kč na 4 představení a pro středoškoláky 640 Kč na 6 představení. Máme vždy nábor přibližně od května, pro základní školy do 30. září a pro středoškoláky do 15. října.  

Jak se vybírají představení? Není těžké vybrat představení, především pro středoškoláky?  

Je to velmi těžké, titulů takových, aby ty žáky bavily, aby je zajímaly, aby se alespoň dotýkaly témat, která je zajímají, nebo jsou pro ně přijatelná, nebo mají vazbu na výuku, takových není mnoho. Výběr garantujeme přímo my, pracovníci Klubu mladých diváků. Z tohoto důvodu musíme ročně shlédnout velké množství nových představení. Já osobně jsem pro představu od ledna viděla okolo 140 představení, a to nejsou zdaleka všechna, která nabízíme. Chodíme na veřejné generálky, aktivně se zajímáme o to, jaké jsou novinky, některé tituly jsou již léta osvědčené. Výběr je zároveň omezený, přijde mi, že pražská divadla na teenagry moc nemyslí.  


Víte, jaká představení bývají nejúspěšnější?  

Ano, snažíme se to sledovat, děláme si ankety, například jedna z anket hledala nejúspěšnější představení sezóny. Třeba vloni nám vyšlo z ankety jako nejoblíbenější představení Želary z Městských divadel pražských v divadle Rokoko. Školy nám samy píší, jaké by chtěly tituly a my se pak snažíme jim vyhovět. I to je důležité vodítko k tomu, jaká představení jsou úspěšná. Je to ale složitější otázka.  

Chodí vždy se studenty i pedagog? I se středoškoláky?  

Vždy chodí pedagog právě s osmáky a deváťáky, resp. nižšími ročníky víceletých gymnázií. U středoškoláků to není povinné, záleží na pedagogovi, jak se zachová. Pedagog, nebo v naprosté většině pedagožka, se o celou skupinku stará, má za ni organizační odpovědnost. Vstupenka pro středoškolského pedagoga je zamýšlená jako bonusová, není tedy primárně doprovodná. Je za odměnu, za práci pedagoga, kdy se jako „styčný důstojník“ o skupinu stará. U středoškoláků je očekávána větší samostatnost.  

Objevují se stížnosti učitelů, že návštěvu divadel nemají pedagogové proplacenou. Myslíte si, že by tato doba měla být placená jako přesčas?  


Dle mého osobního názoru by bylo fér pozitivně ohodnotit tuto dobrovolnou a záslužnou aktivitu (možná to některé školy dělají), ať už ze strany školy nebo z nějakého speciálního fondu. Nevím a netroufám si navrhovat, kdo by to měl dělat a jak, ale myslím si, že by si odměnu pedagogové, kteří KMD na škole vedou, zasloužili.  

Zařizujete i představení v dopoledních hodinách?  

Nezařizujeme. Jsme volnočasová aktivita a nemůžeme zasahovat do vyučování. Jsou školy, které si vyloženě píšou, že by přijaly i představení v dopoledních hodinách a jsou divadla, která nám občas nabídnou i dopolední představení. Divadla ale vědí, že dopolední představení v naprosté většině nebereme. Výjimečně nějaké zařídíme.  

Děti v dnešní době méně čtou, dochází ke stejnému jevu i u mladých diváků?  

Ne, naopak si myslíme, že je tady velká chuť chodit do divadel. Například tuto sezónu máme do KMD přírůstek členů oproti minulým letům. 

Jak často by podle vás měly školy chodit do divadel?  

Já si myslím, že Klub mladých diváků už svou praxí frekvenci návštěv divadel „vychytal“. Jako osvědčený počet návštěv vnímáme, když základní školy jdou čtyřikrát a středoškoláci šestkrát za školní rok, což je totožné jako divadelní sezóna.  

Máte nějaké informace, jestli je rozdíl hrát pro školy a hrát pro „dospělé“ diváky, kteří si vstupenky vystojí u pokladen?  

Srovnání publika je složité. Naši členové chodí ve večerních hodinách s běžnou veřejností. Takže „se to promíchá“ a nelze úplně stoprocentně odlišit, kdo je divák z pokladny a z KMD. Určitě má vliv i to, že se do Klubu mladých diváků hlásí žáci a studenti z vlastní vůle, je to jejich koníček. Není to tedy tak, že musí jít do divadla povinně. Jdou do divadla s vlastním zájmem a podle toho se chovají. Stojíme za našimi mladými diváky a myslím si, že jsou slušní a vzorní. Samozřejmě se najde nějaký nevychovaný divák, ale my máme téměř 15 000 členů a ke stížnostem dochází opravdu jen výjimečně. 

Chtěla byste něco vzkázat našim čtenářům?

Že je srdečně přivítáme v Klubu mladých diváků a ať chodí do divadla. Je to kouzelné!

Tištěné Presloviny

Stáhnout Presloviny

Nejčtenější Články

STŘEDOŠKOLSKÝ SNĚM

23.4.2018

458 zhlédnutí

KYTAROVÝ RÁJ JMÉNEM THOMANN

23.4.2018

288 zhlédnutí

Doporučené Články

KDO NECHCE BÝT NA FOTCE, AŤ ODEJDE

SSPŠ pořádala soutěž pro žáky ZŠ, díky které mohli vítězové získat body k přijímačkám.

V laboratoři virtuální reality Smíchovské střední průmyslové školy se nachází na třicet lidí, jde o žáky základních škol a jejich doprovod. Ovšem zatímco část postává u zdi, ta druhá polovina máchá rukama, v nichž svírá ovladače, na hlavě speciální brýle. Snaží se zlikvidovat lukem a šípem vetřelce, kte...

Smíchovská průmyslovka třetího věku II

Projekt Smíchovská průmyslovka třetího věku je zaměřen na vzdělávání seniorů v oblastech IT, fyziky a matematiky.

Projekt Smíchovská průmyslovka třetího věku je zaměřen na vzdělávání seniorů v oblastech, ve kterých mají problémy se sami orientovat. V roce 2018 se jednalo o cyklus 10 přednášek a workshopů z oblasti IT, fyziky a matematiky. Témata jednotlivých setkání byla vybrána na základě zájmu seniorů - student...

Jak vidí studenti a učitelé Smíchovskou SPŠ

Přinášíme souhrn anket na Smíchovské SPŠ, jak ji vidí studenti a jak učitelé?

Ředitel Smíchovské střední průmyslové školy Radko Sáblík vyhodnotil ankety, které mu vyplnili studenti na závěr jeho besed. Podobné otázky následně zadal i pedagogickému sboru, a polovina učitelů dobrovolnou anket...

KOMUNIKACE JE KLÍČEM K ÚSPĚCHU

Schola Pragensis 2018

Kolem stánku Smíchovské střední průmyslové školy je neskutečně živo. Všude kmitá mnoho studentů ve slušivých oblecích, mezi nimi i několik krásně oděných studentek. Nezbývá již mnoho času, než v ...