MOST NA ZÁPAD CHÁTRÁ, A STÁLE NEMÁ JMÉNO

Adam Pelej

spolecnost

20.9.2018

Technická správa komunikací hl. m. Prahy spravuje na 700 mostních objektů. Z nichž je, dle aktuálního hodnocení TSK, které dělí mosty do sedmi kategorií, 125 ve špatném (99 - do této kategorie se do 2. prosince řadila také Trojská lávka), velmi špatném (23) či havarijním stavu (3). Pomineme-li Libeňský a Hlávkům most, kterým se v posledních měsících věnuje zvláštní pozornost, zjistíme, že v havarijním stavu, tedy vůbec nejhorším, je železniční most, po němž vede hlavní dálkový železniční tah Žilina-Norimberk tzv. III. tranzitní železniční koridor. 

Železniční most, jehož stavba v roce 1901 netrvala více než 3 dny, jak upozornila v rozhovoru pro Presloviny soudní znalkyně Ing. Miloslava Pošvářová, chátrá. 

Zajímalo nás jak moc důležitý pro Prahu a zejména pro její panorama tento most je. Studentský redaktorský tým Preslovin se proto tentokrát vydal za panem architektem Ing. Zdeňkem Lukešem, který se již téměř 30 let stará o Pražský hrad. 

 

Pane architekte, v prosinci minulého roku byly na mostě pod Vyšehradem uzavřeny obě dvě lávky pro pěší. Jejich oprava bude trvat přibližně 2 roky. Pane architekte mohl byste nám vysvětlit, čím to je, že dnes stavíme tak pomalu?  

Měli dokonalou organizaci práce, měli to všechno perfektně vymyšlené. Pracovali podle diagramů, aby práce byla co nejrychlejší a nejlépe koordinovaná.  Stejně tak se postupovalo ještě za první republiky, takže tehdy dokázali postavit pětipatrový činžovní dům za 3 měsíce a 3 dny. Prostě je to něco, co jsme zapomněli, což je věčná škoda. A tak oprava lávky železničního mostu bude trvat několikanásobně déle než celé jeho postavení. 

Jakou roli hraje železniční most pod Vyšehradem v panoramatu Vyšehradu či v panoramatu Pražského hradu? 

To je docela zajímavé. Je to most, který má oblouky, a to samo o sobě v Praze moc nevidíme. Teprve Roman Koucký, když projektoval nový Trojský most, tak použil tento motiv. Dříve to asi nepůsobilo tak nezvykle, měli jsme tu 3 řetězové mosty, kde se konstrukce také dost výrazně lišila od těch tradičních pražských mostů, ale bohužel měly jen velice krátký život, takže už zmizely. Zajímavé také je, že železniční most, kupodivu stále bezejmenný, je vlastně druhý v pořadí. První most v témže místě byl postaven již v sedmdesátých letech 19. století a vypadal trošku jinak. Především pak měl jednu kolej, a tak již ke konci století bylo jasné, že nebude moci dobře sloužit svému účelu, a někdy kolem roku 1905 (red. pozn.: roku 1901) byl vyměněn za ten stávající dvoukolejný.

Jeho nedostatečná kapacita trápí i v současnosti Správu železniční dopravní cesty. Dokážete si představit na místě současného železničního mostu pod Vyšehradem nějakou alternativu? 

Představit si to asi dokážu. Nicméně si nemyslím, že je to šťastné řešení. Kdyby se ten most zdvojil, tak v celkových pohledech by to dílo dosti ztěžklo, což právě u mostů s příhradovou konstrukcí nepůsobí dobře. Podobně jako se kdysi uvažovalo, že se zdvojí vysílací věž, která je na Petříně za Petřínskou rozhlednou. A u mostu by nastal stejný problém. Něco, čeho jste si téměř nevšiml, se zdůraznilo nad rámec, který bychom chtěli. Nemyslím si, že by to tedy bylo úplně šťastné řešení. Nicméně ještě horší by bylo, kdybychom ten most nahradili nějakým jiným moderním, protože v panoramatu města jsme si na něj zvykli a prostě tam už patří. 

Železniční most si plánujeme “adoptovat”, zvednout o něj zájem, neboť lidé dost často ani nevědí, že nemá jméno, píše se s malým „ž“, a tak je často přehlížen. Měl byste pro něj jméno Vy? 

Logické by bylo, kdyby se jmenoval Vyšehradský. To myslím, že by bylo docela hezké jméno. Mě vždycky mrzelo, že ta krásná železná konstrukce, ta se dá nádherným způsobem osvětlit, a to velice jednoduše. Není potřeba tam instalovat nějaké velké reflektory, dnes stačí pár bodovek, které se dobře umístí do konstrukce a najednou z toho můžete mít krajku, kde hrají stínové efekty konstrukce a tak dále. Do toho ovšem také rezaví. Já vím, že rez tomu nijak zvlášť nemusí ublížit, jak říkají experti, ale mnohem raději bych byl, kdyby ten most měl nějakou barvu – například by to mohla být hnědo-zlatá, jako má Eiffelova věž v Paříži, nebo se může zvolit i jiný tón, ale současný stav působí dosti nepořádně. 

 

 

Proč jsme nebyli za 117 let schopni železniční most, který ke Smíchovu i Výtoni nevyhnutelně přirostl, pojmenovat? Nevíme. Pokud jej však chceme pro příští generace zachovat, je třeba se za něj postavit dnes. Nalézt mu jméno je první krok, pro uvědomění si důležitosti a především nebezpečí, kterému tato nemovitá kulturní památka, ikona Prahy, č. 101315, čelí. Most, který spojuje Prahu se západem si jméno zaslouží.

My mu jej najdeme, pomůžete nám?  

 

 

Tištěné Presloviny

Stáhnout Presloviny

Nejčtenější Články

STŘEDOŠKOLSKÝ SNĚM

23.4.2018

459 zhlédnutí

KYTAROVÝ RÁJ JMÉNEM THOMANN

23.4.2018

288 zhlédnutí

Doporučené Články

KDO NECHCE BÝT NA FOTCE, AŤ ODEJDE

SSPŠ pořádala soutěž pro žáky ZŠ, díky které mohli vítězové získat body k přijímačkám.

V laboratoři virtuální reality Smíchovské střední průmyslové školy se nachází na třicet lidí, jde o žáky základních škol a jejich doprovod. Ovšem zatímco část postává u zdi, ta druhá polovina máchá rukama, v nichž svírá ovladače, na hlavě speciální brýle. Snaží se zlikvidovat lukem a šípem vetřelce, kte...

Smíchovská průmyslovka třetího věku II

Projekt Smíchovská průmyslovka třetího věku je zaměřen na vzdělávání seniorů v oblastech IT, fyziky a matematiky.

Projekt Smíchovská průmyslovka třetího věku je zaměřen na vzdělávání seniorů v oblastech, ve kterých mají problémy se sami orientovat. V roce 2018 se jednalo o cyklus 10 přednášek a workshopů z oblasti IT, fyziky a matematiky. Témata jednotlivých setkání byla vybrána na základě zájmu seniorů - student...

Jak vidí studenti a učitelé Smíchovskou SPŠ

Přinášíme souhrn anket na Smíchovské SPŠ, jak ji vidí studenti a jak učitelé?

Ředitel Smíchovské střední průmyslové školy Radko Sáblík vyhodnotil ankety, které mu vyplnili studenti na závěr jeho besed. Podobné otázky následně zadal i pedagogickému sboru, a polovina učitelů dobrovolnou anket...

KOMUNIKACE JE KLÍČEM K ÚSPĚCHU

Schola Pragensis 2018

Kolem stánku Smíchovské střední průmyslové školy je neskutečně živo. Všude kmitá mnoho studentů ve slušivých oblecích, mezi nimi i několik krásně oděných studentek. Nezbývá již mnoho času, než v ...