MOST, KTERÝ BYL POSTAVEN ZA 72 HODIN CHÁTRÁ

Shromažďují se informace v jak špatném stavu mosty jsou a zjišťuje se, že se s nimi za posledních 30 let neudělalo vůbec nic.

Lukáš Kavalír

technologie

24.4.2018

Máme březen roku 2018, světová ekonomická krize, podle renomovaných ekonomů společnosti Delloite, skončila před 3 lety. Ekonomika České republiky zažívá nebývalý růst. Doba uzrála k výrazným investicím do infrastruktury a situace kolem pražských mostů naznačuje, kde začít. Ze 700 mostních objektů, které TSK hl. m. Prahy, a.s. spravuje je jich, dle dokumentu, který máme k dispozici dle normy ČSN 736221, 125 ve špatném, velmi špatném nebo havarijním stavu.
„Shromažďují se informace v jak špatném stavu mosty jsou a zjišťuje se, že se s nimi za posledních 30 let neudělalo vůbec nic,“ uvedla pro Presloviny soudní znalkyně Ing. Miloslava Pošvářová Ph.D.
Stranou Trojské lávky, Libeňského či Palackého mostu by pak pozornosti neměl uniknout železniční most pod Vyšehradem.

Železnice nad Vltavou spojuje Smíchovské a Hlavní nádraží od roku 1871. Železniční most na Výtoni v dnešní podobě, je pak neodmyslitelnou součástí panoramatu Hradčan i Vyšehradu již přes 117 let. Česká mostárna Bratří Prášilových v Libni dokázala v roce 1901, i pro současnost, nevídaného kousku, když po dobu stavby nového mostu o délce 298 metrů, nebyla vůbec přerušena říční doprava a železniční výluka trvala pouhých 60 hodin. Výsledkem je železniční most coby veledůležitá dopravní tepna spojující nejvytíženější nádraží v Česku se západní Evropou, s dvěma lávkami pro pěší a jedinečnou ocelovo-kamennou konsturukcí s třemi parabolickými nosníky.


Tato, pro panorama Prahy již ikonická, stavba potřebuje po více než století rekonstrukci. Lávky, již v havarijním stavu, byly v prosinci minulého roku uzavřeny. Jejich oprava potrvá 2 roky, přičemž po prvním roce by měla být otevřena první z rekonstruovaných – jižní lávka. U mostu, jehož stavba nepřesáhla 72 hodin, však o žádném bleskovém tempu nemůžeme hovořit. Otázkou také zůstává, v jakém stavu je ocelová konstrukce samotného železničního mostu. Přestože v roce 2015 SŽDC odhadovala jeho životnost na 30 let, dle současného hodnocení STK je však již ve špatném stavu, stejně jako byla Trojská lávka před zřícením.

Rekonstrukce železničního mostu je však přímo vázána s přestavbou trati mezi Hlavním nádražím a Smíchovem, která podle současných informací od SŽDC nezačne dříve než v roce 2022. Ocelový železniční most tak žádná větší oprava či přestavba nezasáhne přinejmenším dalších 5 let.

Osud mostu z úplného začátku 20. století, který byl roku 2004 zařazen mezi kulturní památky, zůstává v mlze tajemství. V naslédujících týdnech je s Vámi budeme postupně odkrývat a pokusíme se této památce, která v Praze stojí stejně dlouho jako budova Smíchovské SPŠ v Preslově ulici, pomoci nabýt důstojnosti a důležitosti, kterou si zaslouží.

Tištěné Presloviny

Stáhnout Presloviny

Nejčtenější Články

STŘEDOŠKOLSKÝ SNĚM

23.4.2018

479 zhlédnutí

KYTAROVÝ RÁJ JMÉNEM THOMANN

23.4.2018

317 zhlédnutí

Doporučené Články

LEDNOVÝ den otevřených dveří na SSPŠ

Jaký byl druhý lednový den otevřených dveří na SSPŠ?

Tradice Dne otevřených dveří naší Smíchovské střední průmyslové školy pokračovala úspěšně také letos – v tomto školním roce podruhé. Stejně jako v prosinci 2018 si i 10.ledna 2019 mohli z&...

VÝZVA ŘEDITELE SMÍCHOVSKÉ SPŠ K VEŘEJNÉ DISKUSI

Pojďme spolu otevřeně diskutovat! Nabízím zaměstnancům i studentům, aby se mnou i mezi sebou vedli veřejnou diskusi na téma české školství. Nechť si vyberou z této problematiky libovolné téma, a ať sdělí své názory. J&a...

MEDIÁLNÍ DŮM PRAHA

Jednání o další spolupráci

Prostory Staroměstské radnice na každého dýchnou svou historií. Nicméně například v Radničním klubu, sálu pro padesát osob, právě údržbář připravuje moderní techniku pro projekci i diskusi. Ta se má t&yacut...

KDO NECHCE BÝT NA FOTCE, AŤ ODEJDE

SSPŠ pořádala soutěž pro žáky ZŠ, díky které mohli vítězové získat body k přijímačkám.

V laboratoři virtuální reality Smíchovské střední průmyslové školy se nachází na třicet lidí, jde o žáky základních škol a jejich doprovod. Ovšem zatímco část postává u zdi, ta druhá polovina máchá rukama, v nichž svírá ovladače, na hlavě speciální brýle. Snaží se zlikvidovat lukem a šípem vetřelce, kte...